در حال نمایش یک نتیجه

750.000 تومان800.000 تومان

لنز طبی رنگی

لنز طبی رنگی  از آن دسته لنزهای تماسی است که افراد می توانند با کمک آن هم ظاهرشان را بهبود دهند و هم بهتر ببینند. امروزه صنعت مد تغییرات چشمگیری زیادی نسبت به چند دهه ی قبل کرده است. گزینه های زیادی جهت انتخاب استایل در پیش  روی افراد است. تنوع رنگ، طرح و مدل به قدری زیاد است که هیچ دو فرد با یک استایل مشابه به ندرت در کنار هم قرار می گیرند.

یکی از ابزارهایی که امروزه در صنعت مد بسیار مورد استفاده قرار گرفته است، لنز رنگی است. لنزهای تماسی رنگی این امکان را فراهم می کنند که رنگ چشم را با توجه به استایلتان تغییر دهید و زیبایی بیشتری به ظاهر خود دهید. در واقع لنزهای رنگی جز ابزارهای قدرتمند تغییر چهره و استایل در جهان امروز شناخته می شوند.

در ادامه بیشتر با انواع این کنتاکت تماسی آشنا خواهید شد.

تاریخچه لنز طبی رنگی

تاریخچه ی ساخت لنزهای تماسی بسیار طولانی می باشد. در واقع یک مسیر بسیار پر پیچ و خمی را طی کرده اند تا امروزه به این شکل در دسترس ما قرار گرفته اند. ابتدا لنزهای تماسی رنگی و سپس لنز طبی رنگی تولید شدند.

نمونه های اولیع واقعا کارایی خاصی نداشتند و تنها به صورت آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گرفتند. نمونه های بعدی که با استفاده از گازهای نفوذپذیر با اکسیژن ساخته می شدند؛ از کارایی بهتری برخوردار بودند. اما بازهم برای ساعت های طولانی قابل استفاده نبودند. تا این که بعدها با استفاده از مواد هایدروژل لنزها ساخته شدند که باعث ایجاد انثلابی بزرگ در ساخت لنزهای تماسی شد.

در سال 1969 میلادی پروفسور اتو ویچرل یک نوع رنگ بهم اده ی هایدروژل اضافه کرد. او توانست این ماده را در اطراف عدسی مترکز کند. اما این ماده ی رنگی در حین سایش با چشم پخش می شد. اما اولین ایده ساخت لنزهای رنگی در همین جا شکل گرفت.

با ترفندهای مختلف و کمک از علم شیمی توانستند رنگ ها را به گونه ای به سطح عدسی تزریق کنند که در جای خود ثابت باشند و تغییر الگو نداشته باشند.

در سال 70 میلادی توانستند لنزهای رنگی را نزدیک تر به ساختار چشم طراحی کنند. یعنی همان خطوط و نقش نگار موجود در چشم را روی لنز پیاده کردند. این یک کار بسیار تخصصی بود و پس از بارها آزمایش اجرایی شد.

انجام این آزمایشات و تحقیقات برای ساخت لنزهای تماسی ادامه داشت تا این که در سال  1980 میلادی لنز زیبایی به طور انبوه وارد بازار شد.

اولین کمپانی هایی که لنزهای تماسی رنگی را عرضه کردند عبارتند از:

  • بوش اند لومب

کمپانی بوش اند لومب لنزهای رنگی هایدروژلی 38 درصد آب در رنگ های آبی، سبز آبی و قهوه ای را در یک نوع الگو تولید کرد.

  • کوپرویژن

کوپرویژن در دو سایز و در یک الگو لنزهای رنگی آبی، سبز، سبز آبی و کهربایی تولید کرد. این شرکت در آن دوره در مقایسه با رقبایش محصولات با تنوع بالاتری را عرضه کرد.

  • سیباوبژن

این کمپانی نیز لنزهای رنگی سبز، سبز آبی، کهربایی تحت نام 38ERANGE تولید کرد.

معرفی لنز طبی رنگی

حتما تا حدودی متوجه شدید که لنز طبی رنگی چه کاری را انجام می دهد. این کنتاکت تماسی مانند لنز طبی باعث اصلاح دید می شود و مانند لنز رنگی منجر به تغییر نگ چشم می شود.

این لنز چشم برای افرادی که مشکل نزدیک بینی، دوربینی و یا آستیگمات دارند مناسب خواهد بود. در حال حاضر برای دیگر مشکلات چشمی لنزهای طبی رنگی موجود نیست. اما با وجود این که روز به روز شاهد پیشرفت در این صنعت هستیم، به احتمال زیاد در آینده نزدیک شاهد مدل های دیگر برای دیگر مشکلات چشمی نیز خواهیم بود.

افرادی که مشکلات انکساری دارند و دوست دارند چشمان رنگی داشته باشند، استفاده از لنز رنگی برایشان خوشایند نخواهد بود. زیرا با وجود عینک زیبایی چشمهایشان خیلی به چشم نخواهد آمد.

اما با خرید یک لنز طبی رنگی دیگر نیازی به استفاده از عینک نخواهند داشت. بدین ترتیب هم چشمانتان را رنگی و زیباتر کرده اید و هم دیگر نیازی به پوشیدن عینک ندارید.

این لنز نیز مانند لنزهای طبی و رنگی هم با استفاده از مواد هایدروژل و هم سیلیکون هایدروژل ساخته می شوند. کافی است که ساختار فیزیولوژیک چشمتان را بشناسید تا بتوانید لنز مناسی تهیه و خریداری کنید.

انواع لنز طبی رنگی

لنز طبی رنگی را می توانید در مدل های زیر تهیه کنید:

روزانه

لنز طبی رنگی روزانه یا لنز طبی رنگی یکبار مصرف مانند دیگر لنزهای روزانه دارای مدت زمان استفاده 24 ساعته است. البته همیشه از این لنزها کمتر از 24 ساعت استفاده می شود. زیرا خوابیدن با این نوع مجز نمی باشد و باید قبل از خواب از چشم خارج شود. هچمنین هیچ کس بیست و چهار ساعت به طور مداوم بیدار نمی ماند. پس دوره ی استفاده ی نرمال از این لنز روزانه بین 8 تا 18 ساعت خواهد بود.

فصلی

با خرید لنز طبی رنگی فصلی تا سه ماه دارای چشمان رنگی بدون استفاده از عینک خواهید بود. لنز فصلی بیشترین استفاده درمیان افراد دارد. زیرا نه مانند لنزهای یکبار مصرف دارای طول عمر خیلی کوتاه می باشد و نه مانند لنز سالانه دارای طول عمر طولانی می باشد.

طول عمر کوتاه و خیلی طولانی معایبی خواهد داشت. لنزهایی که طول عمر خیلی کوتاه دارند، هرچند خیلی بهداشتی هستند و به سلامت چشم ها کمک می کند، اما خرید روزانه برای استفاده ی هرروز بسیار هزینه بر خواهد بود.

لنزهای سالانه نیز گرچه اقتصادی تر به نظر می رسنند اما با خطر تجمع باکتری ها و ایجاد مشکلات چشمی همراه هستند.

سالانه  

لنز طبی رنگی سالانه یک لنز با دوره ی استفاده ی دوازده ماه هستند. این ها گرچه اقتصادی تر هستند اما برای افرادی که چشمان حساس تری دارند و یا این که نمره ی چشمشان ثابت نشده است گزینه مناسبی نخواهد بود.

 مزایای لنز طبی رنگی

هنگامی که قصد خرید لنز طبی رنگی را دارید، قطعا با نظرات مختلفی رو به رو خواهید شد. برخی مخالف استفاده از این هستند و برخی دیگر موافق استفاده از آن.

شما نباید تحت تاثیر حرف دیگران اقدام به خرید یا نخریدن این محصول کنید. شما باید مزایای آن را بسنجید. با یک متخصص چشم در این باره مشورت کنید و سپس تصمیم نهایی برای استفاده از آن را اتخاذ کنید.

مزایای لنز چشم طبی رنگی را می توان به صورت زیر بیان کرد:

  • دید عالی

زمانی که از لنز طبی رنگی استفاده می کنید، دید واقعی تری خواهید داشت. زیرا لنزها به گونه ای هستند که کاملا به روی چشمتان قرار می گیرد. در صورتی که زمانی از عینک استفاده می کنید، دیدتان محدود به قاب عینک خواهد بود. اگر از دیدن چهان پشت شیشه های عینک خسته شده اید، لنزهای طبی رنگی بهترین گزینه برایتان خواهد بود.

  • پنهان ماندن مشکلات چشمی

زمانی که از لنز طبی رنگی استفاده می کنید، کسی متوجه مشکلات انکساری شما نخواهد شد و با پرسیدن سولاتی قبیل نمره ی چشمت چقدر است شما را کلافه نخواهد کرد. لنز طبی یک عدسی کوچک شفاف است که روی چشم قرار می گیرد و کاملا مشکل انکساری چشم را برطرف می کند. مدل طبی رنگی آن نیز فقط منجربه تغییر رنگ چشم می شود و باز هم کسی متوجه عیوب انکساری شما نخواهد شد.

  • دید واضح

هیچ وقت دید با عینک های تماسی شفاف و واضح نیست.  ایجاد لکه ها روی شیشه عینک، بخار گرفتن آن و یا ایجاد خط و خش بروی شیشه های عینک همیشه موانعی برای داشتن دید شفاف است. اما استفاده از لنز طبی رنگی هیچ وقت با این مشکلات همراه نیست.

  • داشتن حس خوشایند

زمانی که از عینک استفاده می کنید، دسته های عینک پشت گوشتان را اذیت می کنید. همچنین سنگینی خود عینک به روی عینک نیز حس ناراحتی در فرد ایجاد می کند. افرادی که از عینک استفاده می کنند رد عینک به روی بینی شان می ماند. اما استفاده از لنز طبی رنگی این مشکلات را ندارد. آن به گونه ای طراحی شده است که به هیچ عنوان به روی چشم احساس نمی شود. بنابراین حس خوشایندی خواهید داشت.

  • همخوانی با استایلهای مختلف

یکی دیگر از مزایای استفاده از لنز طبی رنگی همخوانی با استایل های مختلف است. در واقع یکی از دلایلی که افراد سراغ خرید لنز طبی رنگی می روند، زیبایی بیشتر چهره است. شما می توانید با توجه به استایلتان یک رنگ مناسب انتخاب کنید. جدا از این عینک ها با بسیاری از استایل های مخصوصا استایل های مهمانی مناسب نمی باشد. در حالی که شما با خرید کنتاکت های طبی رنگی دیگر از این بابت نگرانی نخواهید داشت، زیرا آن ها با تمامی استایل ها زیبا و هماهنگ خواهند بود.

  • راحتی در ورزش

ورزش کردن با عینک واقعا سخت و گاها غیر ممکن است. لنزهای تماسی ورزش کردن را بسیار راحت کرده اند. آن ها هنگام ورزش کردن مانند عینک از روی صورت سر نمی خورند و یا دیگر نگران صدمه دیدن آن ها نخواهید بود. در مجموع ورزش کردن با لنز طبی رنگی بسیار راحت تر خواهد بود. علاوه بر این راحتی، دید شفاف تر و واضح تری خواهید داشت که در هنگام ورزش کردن بسیار به دردتان خواهد خورد.

  • عدم بخار گرفتگی

یکی از معایب بسیار بزرگ استفاده از عینک بخار گرفتن شیشه های آن در هنگام تغییرات دما است. که اخیرا استفاده از ماسک نیز به علل بخار گرفتن شیشه ها اضافه شده است. در زمان شیوع کرونا و اجباری شدن استفاده از ماسک این مورد بیشتر از قبل احساس شد و افراد برای فرار از این مشکل به خرید لنزهای تماسی نظیر لنز طبی رنگی روی آوردند.

  • محافظ عالی در برابر آفتاب

لنزهای تماسی قادر به فیلتر اشعه های مضر خورشید هستند. این یک مزیت عالی برای استفاده از لنز طبی رنگی خواهد بود. شما زمانی که از مشغول کار با لپتاپ هستید، یا زملنی که بیرون از خانه در معرض نور خورشید قرار دارید می توانید از محافظت چشمهایتان در برابر نور خورشید مطمن باشید. البته قطعا استفاده از کنتاکت های تماسی فیلتردار شما را از پوشیدن عینک های دودی بی نیاز نخواهد کرد. اما استفاده از عینک های آفتابی با کنتاکت های تماسی نیز راحت تر خواهد بود و گزینه های بیشتری جهت انتخاب دارید.

  • تغییر رنگ چشم

در واقع می توان گفت هدف از خرید لنز طبی رنگی، اصلاح بینایی و تغییر رنگ چشم است. افرادی که به دنبال تغییر و تنوع هستند سراغ خرید این نوع می آیند.

لنزهای طبی رنگی در سه نوع طیف رنگی تولید می شوند. مدل های مات برای تغییر اساسی رنگ چشم مناسب هستند. اما اگر تغییرات خیلی زیاد را دوست ندارید و تنها می خواهید کمی درخشش نگاهتان تغییر کند می توانید از میان رنگ های نزدیک به رنگ چشمتان یا مدل های افزایشی لنزتان را انتخاب کنید. اگر هم کلن دنبال مدل های خاص جهت شوخی و خنده و یا شرکت در مراسم هالووین هستید می توانید از لنز فانتزی را امتحان کنیید.

  • درمان مشکلات چشمی

در نهایت به عنوان آخرین مزیت استفاده از لنزهای طبی درمان مشکلات چشمی است. نتایج تحقیقات نشان می دهد افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند مشکلات چشمی آن ها بهبود و یا متوقف می شود. لنز طبی رنگی هم همین کارایی را خواهد داشت. با استفاده از آن می توانید با یک تیر دو نشان بزنید. هم از پیشرفت مشکلات چشمی تان جلوگیری کنید. هم این که چشمانی زیبا و رنگی داشته باشید.

نحوه استفاده از لنز طبی رنگی

در صورت استفاده ی مداوم از لنز طبی رنگی حتما باید چکاپ های ماهانه را جدی بگیرید. انجام این چکاپ ها به شما این اطمینان را می دهد که همه چی مرتب است و مشکلی برای چشم هایتان پیش نیامده است. این جمله به این معنا نیست که لنزهای تماسی برای سلامت چشم ها خطرناک هستند. لنزهای تماسی کاملا بدون خطر هستند. البته زمانی که به درستی استفاده شوند و نکات بهداشتی و مراقبتی رعایت شوند.

با توجه به اهمیت این موضوع شیوه ی مراقبتی آن ها در ادامه کاملا تشریح شده است:

استفاده از محلول لنز

قطعا یکی از اساسی ترین محصولات برای تمیز کردن لنزهای تماسی خرید محلول لنز است. بدون تهیه یک محلول لنز مناسی تمیز کردن لنزهای تماسی ممکن نخواهد بود. باید متناسب با نوع لنزتان محلول لنزتان را خریداری کنید. با داشتن مایع لنز مناسب تمیز کردن لنز طبی رنگی اصلا کار سختی نخواهد بود. کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • خارج کردن لنز از چشم با دستان تمیز
  • قرار دادن لنز در کف دست
  • ریخت محلول به روی لنز به طوری که کاملا در داخل آن غوطه ور شود.
  • تمیز کردن لنز با کمک سر انگشت
  • آبکشی مجدد با محلول لنز
  • قرار دادن در داخل جالنزی
  • پر کردن جالنزی با محلول لنز

چند نکته ی مهم را هنگام تمیز کردن لنزهای تماسی به خاطر داشته باشید:

محلول لنزتان را هر سه ماه یکبار تعویض کنید. حتی اگر محلولتان به طور کامل تمام هم نشده باشد، از استفاده مابقی آن صرف نظر کنید و  آن را دور بریزید و محلول جدیدی را تهیه کنید. مواد داخل مایع لنز به گونه ای است که پس از باز شدن تنها سه ماه در حالت ایده آل قرار دارد.

نکته ی دومی که حتما باید به آن توجه داشته باشید، تعویض روزانه محلول داخل جالنزی است. حتما پس از قرار دادن لنزهایتان در داخل جالنزی، در استفاده ی بعدی مابقی محلول را دور بریزید و مجدد آن را با محلول تازه پر کنید.

تعویض ماهانه جالنزی ها و یا حداکثر هر سه ماه نیز از نکاتی است که به حفظ سلامت لنزها و چشم ها بسیار کمک می کند.

استفاده از لنز طبی رنگی در زمستان

با نزدیک شدن به فصل سرما، چالش هایی برای استفاده کنندگان لنزهای تماسی به وجود می آید. هوای سرد و خشک و هچنین در معرض قرار گرفتن سیستم های گرمایشی منجر به خشکی چشم خواهد شد. همانطور که می دانید خشکی چشم تاثیر سو بر عملکرد لنزهای تماسی خواهد داشت.

در این قسمت به شما خواهیم کفت که در هوای سرد زمستانی چه کنید که کمترین چالش را پس از استفاده از لنز طبی رنگی خود داشته باشید.

همانطور که در بالا اشاره شد، یکی از مشکلاتی که در زمستان برای افراد پیش می آیدخشکی چشم هم به خاطر هوا و هم به خاطر وسایل گرمایشی است. زمانی که از لنزهای تماسی استفاده می کنید، این شرایط بدتر می شود. زیرا خود لنزهای تماسی نیز با جذب رطوبت چشم و خشکی آن همراه است.

برای جلوگیری از این واقعه باید از لنزهایی استفاده کنید که از قابلیت اکسیزن رسانی بالاتری برخوردار هستند و همچنین از درصد رطوبت بالتری برخوردار باشد.

برای این که بتوانید نمونه ی مناسبی انتخاب کنید باز هم مثل همیشه پیشنهاد می شود که از یک متخصص چشم کمک بگیرید. او می تواند بهتر درصد خشکی چشمتان را در این فصل تخمیمن بزند و شما را در انتخاب لنز مناسب راهنمایی کند.

امکان یخ زدن لنز در زمستان

یکی از دغدغه های استفاده کنندگان لنز طبی رنگی در زمستان یخ زدن آن ها در این این فصل سرد می باشد. اما نگرانی شما بابت این موضوع کاملا بی مورد است.

حتی اگر دماهای زیر صفر نیز قرار بگیرید باز هم گرمای چشمانتان از یخ زدن آن ها جلوگیری می کند. آزمایشاتی با کمک خرگوش ها به روی لنزهای تماسی تا دمای منفی 28 درجه انجام شده است، نشان دادند لنزها یخ نمی زنند و منجمد نمی شوند.

از لحاظ تئوری در دماهای زیز صفر و تنها زمانی که آن ها در چشم نباشند امکان یخ زدن وجود دارد. اما زمانی که در چشم هستند و یا در داخل جالنزی قرار دارند این احتمال خیلی کم است. با این حال زمانی که کنتاکت های تماسی در چشمتان نیستند و هوا خیلی سرد است، بهتر است مطمئن شوید که آن ها را در یک محیط با دمای کنترل شده قرار داده اید.

بهترین نوع لنزها برای زمستان

اگر می پرسید که کدام نوع از لنزهای تماسی برای استفاده در زمستان مناسب تر است، پیشنهاد ما لنزهای سیلیکون هایدروژل است. لنز طبی رنگی ساخته شده با مواد سیلیکون هایدروژل در زمستان گزینه های بسیار مناسبی هستند. یکی از ویژگی های بسیار شاخص لنزهای سیلیکون هایدروژلی اکسیژن رسانی بالای آن ها می باشد. به همین دلیل به خاطر عبور اکسیژن بیشتر، تداوم سلامت چشم در زمستان بیشتر خواهد بود.

همچنین این نوع لنز نسبت به لنزهای هایدروژل بهتر می تواند رطوبت چشم را حفظ کند. بنابراین باعث احساس راحتی بیشتری در این فصل زمستان خواهد شد.

می توان لنزهای طبی رنگی یکبار مصرف را نیز برای این فصل مناسب دانست. این ها همبشه فرش هستند و هیچ گونه ناراحتی و آلرژی در چشم ایجاد نخواهد کرد.

توجه داشته باشید می توانید برای راحتی بیشتر در زمستان از قطره های مرطوب کننده نیز استفاده کنید. این قطره ها علاوه بر جلوگیری از خشکی چشم حس آرامش بخشی نیز به فرد منتقل می کنند.

حفاظت چشم از آفتاب زمستان

معمولا در زمستان چشم ها بیشتر دچار آسیب می شوند. این به خاطر تغییر درجه ی تابش خورشید در این فصل است. هچمنین در زوزهای برفی اشعه ی خورشید بیشتر چشم را هدف قرار می دهد. به منظور حفاظت از چشم هایتان در زمستان حتما از لنز طبی رنگی با قابلیت فیلتر اشعه های UV استفاده کنید.

البته استفاده از این نوع لنز به تنهای کافی نیست و حتما باید از عینک آفتابی با قابلیت فیتر اشعه های مضر تا میزان 100 درصد نیز استفاده کنید.

استفاده ی این دو در کنار هم در زمستان به سلامت چشم هایتان کمک خواهد کرد. لنزها تنها قسمتی را که را پوشانده از ورود اشعه های مضر محافظت می کنند. اما عینک آفتابی می تواند قسمت بیشتری را در برابر اشعه های مضر محافظت کند.

سرما خوردگی و پوشیدن لنز طبی

یکی دیگر از مشکلات زمستان افزایش احتمال به سرماخوردگی، آنفولانزا و بیماری های این چنینی است. زمان سرماخوردگی و بیماری، سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود، به همین خاطر امکان عفونت چشم افزایش پیدا می کند. در صورت سرماخوردگی وصیه می شود که استفاده از لنز طبی رنگی را تا زمان بهبود یا کم شدن علام سرماخوردگی متوقف کنید.

در صورت استفاده از کنتاکت های تماسی در دوران سرماخوردگی حتما نکات بهداشتی جهت تمیز کردن لنزهای تماسیتان بیشتر رعایت کنید و حتما با دست های تمیز و استریل شده لنزهایتان را داخل چشم بگذارید و یا خارج کنید.

ورزش های زمستانی و لنز طبی رنگی

لنز طبی رنگی برای افرادی که علاقه مند به ورزش های تابستانی هستند نیز بسیار مناسب است. زیرا راحت تر می توانند از تجهیزات ورزشی متناسب با این ورزش ها استفاده کنند. با خرید این نوع هم قدرت دیدشان را افزایش داده اندو زیبایی شان را چند برابر کرده اند. تصور کنید با خرید لنز یخی نمره دار چقدر هنگام اسکی در میان برف ها زیبا و جذاب خواهید شد.

نکات مراقبتی از چشم در زمستان

در نهایت در زمان استفاده از لنز طبی رنگی در فصل زمستان بهتر است نکات زیر را به خاطر بسپرید و رعایت کنید:

  • هیدراته نگه داشتن چشم ها، این کار را می توانید با استفاده از قطره های چشمی انجام دهید.
  • رعایت نکات بهداشتی
  • ضدعفونی کردن مداوم لنزها
  • مراقبت از چشم ها از اشعه های ماوراءبنفش با استفاده از عینک های آفتابی
  • استراحت به چشم ها هنگام استفاده از لوازم الکترونیکی با رعایت قانون 20-20-20م ها هنگام استفاده از لوازم الکترونیکی با رعایت قانون 20-20-20
  • انجام معاینات منظم چشمی در پایان هر ماه

با رعایت همین چند نکته می توانید اطمینان داشته باشید که دوره ی استفاده ی ایمنی در فصل زمستان خواهید داشت و می توانید همراه با لنز طبی رنگی خود از استایل زمستانه تان لذت ببرید.

blank